Jadłospis niemowlaka – zdrowe produkty krok po kroku

Według Światowej Organizacji Zdrowia niemowlę przez pierwsze pół roku życia powinno być karmione wyłącznie mlekiem matki. Nie ma potrzeby wprowadzania mleka modyfikowanego bądź też dopajania go dodatkowymi płynami. Mleko matki w pierwszym półroczu życia dziecka zaspokaja całkowite jego na wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Kiedy maluch skończy pół roku należy zacząć stopniowo rozszerzać jego dietę.

Pierwszym stałym posiłkiem jest przetarta zupka składająca się z niewielkiej ilości warzyw, np. ziemniaka, marchewki i odrobiny pietruszki. Przez pierwsze dni dziecko będzie jedynie smakować zupkę, będzie ją wypluwać, a zjedzona ilość może ograniczać się jedynie do pół łyżeczki. Kiedy niemowlę zacznie już jeść większą porcję zupki i nie zaobserwujemy u niego objawów alergii na wyżej wymienione warzywa, możemy wprowadzać mu kolejne, np. buraka, brokuła, czy dynię. Warzywa należy wprowadzać pojedynczo z odstępem kilku dni, aby mieć pewność, że dana jarzyna nie uczula naszego malucha.

Kolejnym dodatkiem do zupki będzie odrobina tłuszczu. Najlepiej wybierać te, które zawierają NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Zaliczamy do nich wielonienasycone kwasy omega-3 i omega-6. Znajdziemy je m.in. w oliwie z oliwek i siemieniu lnianym.

Następnym elementem rozszerzającym dietę niemowlaka jest dodawane do zupy mięso. Najlepszym wyborem dla dziecka będzie mięso królicze bądź indycze, możemy podawać mu również kurczaka, musi on jednak pochodzić z dobrego, sprawdzonego źródła lub też w najlepszym wypadku z własnego chowu. Co jakiś czas dziecko może zjeść także odrobinę cielęciny. Maluch powinien jeść także ryby, które, tak samo jak oliwa z oliwek, zawierają nienasycone tłuszcze. Warto podawać mu dorsza, łososia oraz pstrąga, nie zaleca się natomiast podawania okonia, miecznika, makreli królewskiej oraz hiszpańskiej, a także rekina.

Po wprowadzeniu do jadłospisu niemowlaka mięsa, możemy zacząć podawać mu jajko. Zaczynamy od podawania samego żółtka (połowa w 9. miesiącu i całe w 10.). Białko wprowadzamy w 11. miesiącu życia.

Jeżeli dziecko chętnie je zupki, to po miesiącu od ich wprowadzenia, można zacząć podawać mu na przekąskę ugotowane, przetarte jabłko. Następnie podajemy musy z innych owoców, przy czym należy bacznie obserwować, czy nie wystąpiła u dziecka reakcja alergiczna na któryś z nich. Tyczy się to zwłaszcza owoców pestkowych, one uczulają najczęściej. Uważajmy także na cytrusy, najlepiej jest podawać maluchowi owoce sezonowe, a pomarańcze czy grejpfruty powinien jeść raczej okazjonalnie.

Kolejnym pokarmem stałym rozszerzającym dietę niemowlaka jest kaszka. Na sklepowych półkach znajdziemy mnóstwo gotowych kaszek błyskawicznych, do których wystarczy dodać przegotowaną wodę. Zdrowsze dla dziecka będzie jednak jeśli sami ugotujemy ją w domu i dodamy do niej świeże owoce oraz bakalie. Jaka kasza będzie dla malucha najzdrowsza? Przede wszystkim kasza jaglana, określana mianem królowej kasz. Zawiera witaminy z grupy B oraz witaminę E. Ponadto jako jedna z dwóch kasz (oprócz niej także kasza gryczana) ma właściwości zasadotwórcze i pomaga odkwasić organizm. Kolejnym rodzajem kaszy, który warto podawać dziecku jest komosa ryżowa. To źródło pełnowartościowego białka, prawdziwa bomba witaminowa, ma także działanie antyoksydacyjne, a co za tym idzie zabija wolne rodniki. Wyróżniamy trzy rodzaje komosy ryżowej: białą, czerwoną i czarną. W diecie dziecka przede wszystkim powinna gościć komosa biała, która jest najdelikatniejsza. Płatki owsiane to również świetne śniadanie dla malucha, zawierają mnóstwo błonnika, witaminy z grupy B, a także magnez i fosfor niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kaszę jako podajemy dziecku możemy wzbogacić mlekiem, najlepiej roślinnym (ryżowym, migdałowym, kokosowym), dowolnymi owocami (świeżymi lub suszonymi) oraz bakaliami.

Bakalie to świetna przekąska dla malucha. Rodzynki można podawać dziecku po ukończeniu 7. miesiąca. Są źródłem witamin z grupy B, witaminy C oraz E, a także cynku, żelaza i potasu. Suszone śliwki możemy podawać dzieciom po ukończeniu przez nie 8. miesiąca. Zawierają dużo beta-karotenu, witaminy A oraz żelaza. Nie należy jednak przesadzać z ich ilością, ponieważ mają działanie przeczyszczające i są wysokokaloryczne. Suszone morele możemy podawać po ukończeniu 10. miesiąca. Zawierają dużo błonnika, żelaza oraz potasu, są też bogate w witaminę A.

Należy również pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu malucha. Dziecko powinno przyjmować 100 ml płynów na każdy kilogram ciała. Najlepiej podawać mu, poza mlekiem, niegazowaną wodę mineralną, soki warzywne, a od czasu do czasu świeżo wyciskane soki owocowe.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here