Notariusz to prawnik, który jest niejako urzędnikiem państwowym. Poświadcza dokumenty związane ze sprzedażą mieszkania, czy też sporządzeniem testamentu.

Kancelaria notarialna – czym zajmuje się notariusz?

Osoba wykonująca zawód zaufania publicznego jest nazywana bezspornym sędzią. Przyjmuje zgodne oświadczenie woli od stron, które najczęściej zwracają się do rejenta o sporządzenie aktu notarialnego.

Niewiele osób o tym wie, że sam akt notarialny zostaje w kancelarii notarialnej. Podpisują go zarówno strony, jak też i sam notariusz. Dokument zostaje przeczytany przez prawnika, po czym dąży on do wyjaśnienia jego treści stronom. Notariusz przekazuje także osobom zainteresowanym ważne informacje odnoście terminów i podatków.

Kiedy treść dokumentu zostaje zaakceptowana przez zainteresowane osoby, kancelaria notarialna sporządza wypisy. To są właśnie te dokumenty, które strony zabierają ze sobą. Mają one moc aktu notarialnego.

Co zrobić kiedy zginie nam wypis aktu notarialnego?

Czasem sytuacja potrafi nieprzyjemnie nas zaskoczyć i nie możemy znaleźć potrzebnych dokumentów. To może zdarzyć się przy kolejnej sprzedaży nieruchomości, czy też kiedy chcemy kogoś zameldować w naszym mieszkaniu. Jak wówczas wyjść cało z opresji?

Jeśli nie możemy nigdzie znaleźć potrzebnego nam wypisu, wówczas możemy się zwrócić do osoby, o której wiemy, że także posiada taki dokument. Można skorzystać przy tym z czyjejś uprzejmości i pożyczyć wypis na określony czas. Jeśli jednak nie ma takiej możliwości – warto pójść do notariusza i poprosić o poświadczenie niniejszego wypisu za zgodność z oryginałem. Nie będzie problemów i taką czynność wykona dla nas nie tylko ten prawnik, który sporządzał dokumenty.

Wypisy aktu notarialnego – jak to działa?

Każda kancelaria notarialna posiada w swoim archiwum oryginał aktu notarialnego. Dzięki temu niemal od ręki uzyskamy wypis od notariusza nawet po wielu latach od pierwszej czynności notarialnej. Jest to szczególnie pomocne dla osób starszych oraz ich rodzin.

Trudno wyobrazić sobie zbycie nieruchomości bez posiadania ważnych dokumentów. Dzisiejszych czasach, kiedy istnieje system elektronicznych ksiąg wieczystych, sprawa wydaje się o wiele prostsza. Zawsze jednak warto dbać o dokumenty.

Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na notariuszadamrobak.pl

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here