Posiadasz firmę, jesteś fachowcem i specjalistą, ale brakuje Ci wiedzy z zakresu marketingu? Zastanawiasz się jak zwiększyć skuteczność swoich działań i pozytywnie wpłynąć na sprzedaż? Musisz zacząć od uzmysłowienia sobie czym są zasady planowania marketingowego.

Planowanie marketingowe – definicja

Planowanie marketingowe polega na dokładnej analizie sytuacji bieżącej, analizie ryzyka i skoncentrowaniu się na wyznaczeniu podstawowych celów. Skuteczne planowanie marketingowe pozwala przede wszystkim uniknąć bezcelowych i błędnych działań, a co za tym idzie – uniknąć marnowania zasobów i czasu.

Proces planowania marketingowego – 3 kroki do sukcesu

Proces planowania marketingowego należy zacząć od analizy sytuacyjnej, kolejnym krokiem jest wyznaczenie celów i skupienie swojej uwagi na konkretnym produkcie oraz na rynku. Ostatnim krokiem jest opracowanie sposobu na realizację celu (czyli prognoza dokąd może zaprowadzić nas dana strategia i jakie działania pozwolą na osiągnięcie najlepszych efektów).

Planowanie marketingowe nie jest więc czynnością – jest procesem opartym na analizie zachowań klientów i rynku. 

Analiza zachowań klientów i analiza konkurencji – podstawy w planowaniu marketingowym

Analiza zachowań klientów jest prosta, gdy posiada się system CRM. Na podstawie danych z takiego systemu można oszacować potrzeby potencjalnych klientów – szczególnie poprzez zwrócenie uwagi do jakich klientów się trafia, jak często chcą oni powracać i jakie metody budowania z nimi relacji przyniosły najlepsze skutki. Przyglądanie się obecnej sytuacji jest pierwszym krokiem do wyeliminowania błędów. Można bowiem określić, jakie działania marketingowe nie przyniosą oczekiwanych efektów – skoro do tej pory nie działały, nic się w tej kwestii nie zmieni.

Bardzo ważna jest także analiza działań konkurencji. Warto zastanowić się, które z ich działań można zastosować także u siebie oraz jak się wyróżnić na ich tle.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here