Dziecko wraz z przyjściem na świat zaczyna się rozwijać nieustającą. Na każdym etapie swojego życia nabywa nowe umiejętności oraz sprawności. Maluch wraz ze swoim wzrostem powinien umieć wykonywać pewne rzeczy dla danego wieku. Należy jednak pamiętać, że niektóre dzieci pewne umiejętności nabywają szybciej, a inne wolniej. Także poniższe jeśli dziecko nie spełnia kryteriów podanych poniżej, nie należy wpadać w panikę.

Noworodek

Praktycznie już po urodzeniu posługują się one swoim wzrokiem. Wzrok jest jednak jednym z gorzej rozwiniętych zmysłów. U dorosłego człowieka ostrość widzenia jest około 40 razy większa. Noworodek nie ma jeszcze dostatecznie rozwiniętych połączeń nerwowych oraz optyki oka. W pierwszych tygodniach potrafi skupić wzrok a danej twarzy przez kilka sekund.

Dziecko na tym etapie potrzebuje bardzo dużo snu, nawet do 20 godzin na dobę. Wynika to z intensywnie rozwijającego się układu nerwowego. Noworodek często ma przyspieszone tętno, co nie jest powodem do paniki. Przez to, że ma mniejsze płuca i serce w stosunku do masy ciała musi ono nadrabiać aby dostarczyć tlen całemu organizmowi. W tym okresie dziecko należy układać często na brzuszku. Pozycja ta pomaga zapobiec kolkom oraz wpływa na szybsze rozwijanie się połączeń między półkulami mózgu.

U noworodka można zaobserwować zwiększone napięcie mięśni kończyn. W czasie leżenia wykonuje on wiele nieskoordynowanych ruchów takich jak : wiercenie się i wymachiwanie rączkami. W czasie snu możemy u niego zaobserwować tzw. mioklonię przysenne polegające na grymasach na twarzy oraz gwałtownym ruszaniem nóżkami oraz rączkami.
U tak małego dziecka aparat mowy dopiero zaczyna swoją pracę. Dziecko wydaje krótkie, gardłowe dźwięki takie jak sapanie czy chrapanie. U noworodka występuje również naturalny odruch ssania oraz szukania pokarmu.

Niemowlę

niemowlę

Zaczyna także wodzić wzrokiem za przedmiotami. A kiedy dziecko gaworzy? Właśnie teraz zaczyna się etap gruchania i wydawania dziwnych dźwięków. Dziecko również zaczyna świadomie kontaktować się z matką oraz innymi członkami rodziny. Po 2 miesiącu życia, możemy zobaczyć pierwszy jego uśmiech. W dalszym ciągu załatwia on krzykiem oraz płaczem chęć spełnienia jego potrzeb np. karmienia.

Coraz lepiej się komunikuje i potrafi zaobserwować swoje rączki np. wkładając je np. do buzi czy chwytając zabawkę.
Wydłuża się teraz dzienna aktywność niemowlaka i tym samym skraca czas jego spania. Dziecko budzi się nie tylko w celu nakarmienia, ale także aby się np. pobawić ulubioną grzechotką czy popatrzeć na otoczenie.

Roczne dziecko

Skończenie dwunastu miesięcy jest ogromnym krokiem w rozwoju dziecka. W tym czasie przeprowadzony zostanie bilans, który ma za zadanie sprawdzić czy dziecko prawidłowo się rozwija. Pozwala on na wykrycie wad fizycznych, intelektualnych oraz funkcji poznawczych. Bilans obejmuje on obowiązkowe szczepienia, lekarz również zważy i zmierzy dziecko. Warto wykorzystać tę wizytę, aby zadać lekarzowi kilka nurtujących nas pytań. Lekarz także będzie chciał z nami porozmawiać. Między innymi będzie go interesować : czy dziecko chodzi za rączkę czy wyrosły mu już zęby, czy potrafi podciągnąć się do pozycji stojącej oraz czy samo je? Zestaw tych pytań ma za zadanie sprawdzić czy maluch dobrze się rozwija.

Roczne dziecko umie klaskać, dzięki rozwijającej się koordynacji między okiem a ręką. Powinien już chwytać przedmioty kciukiem i palcem wskazującym. Od roczniaka oczekuje się również postawienia kilku kroczków, ale jeśli tego nie zrobi, nie jest to powód do zmartwień.

dziecko gaworzy

Wymaganym standardem jest podnoszenie się do stania przy oparciu.
Większość maluchów potrafi powiedzieć mama lub inne słowo składające się z dwóch, prostych sylab. Zaczyna reagować na własne imię oraz rozumie proste polecenia. Potrafi także rzucić zabawką, w celu poznania jej oraz rozpoznawać niektóre obrazki. Ważna w tym czasie jest nauka m.in. picia z kubeczka.

W okresie roku dziecko zaczyna odczuwać poczucie lęku oraz tęsknoty z rodzicami. Powinniśmy poświęcić mu więcej czasu i zapewnić poczucie bezpieczeństwa. Obserwując nas, zaczyna naśladować rodziców oraz poznawać siebie w lusterku.

Pamiętajmy, że każde dziecko rozwija się inaczej. Niektóre zaczynają później mówić a niektóre chodzić. Dlatego nie możemy ich porównywać z rozwojem innych dzieci. W razie wystąpienie jakichkolwiek wątpliwości, zawsze możemy skonsultować się z lekarzem pediatrą. On profesjonalnie odpowie na wszystkie nasze pytania.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here